Konbini, czyli zakupy po japońsku

Konbini, czyli zakupy po japońsku

20150829_205208Otwarte 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Kupimy w nich niemal wszystko, od kanapek i gazet przez szampon do włosów na t-shirtach kończąc.

O czym mowa? O konbini, czyli japońskich mini marketach.

Wyobraźmy sobie, że w środku nocy nachodzi nas ochota na lody truskawkowe lub pieczonego kurczaka… Jeżeli mieszkamy w Japonii z pomocą przyjdzie nam konbini!

Konbini to rodzaj japońskich mini marketów, które  (w większości przypadków) otwarte są zawsze. 365 dni w roku. Nazwa konbini pochodzi od angielskiego convenience store i oznacza sklep łatwo dostępny, wygodny.

Pierwszy sklep tego typu powstał w 1927 roku w USA, był to sklep sieci 7-Eleven.

Szacuje się, że już w 1996 roku na każde 2 000 Japończyków przypadało 1 konbini. Według innych wyliczeń, obecnie w Kraju Kwitnącej Wiśni istnieje ponad 50 000 sklepów tego typu. To naprawdę robi wrażenie!

20150830_12411720150830_22401820150829_13503620150829_130006

W konbini możemy kupić przede wszystkim produkty spożywcze, takie jak kanapki, słodycze, przekąski, gorące i zimne napoje oraz posiłki, bento (lunch box), alkohol. Poza nimi w ofercie sklepu znajdziemy parasolki, magazyny, kosmetyki, artykuły papiernicze, a nawet ubrania (!).

A co z USŁUGAMI?

W konbini możemy nie tylko zapłacić rachunki czy skserować dokument, ale też nadać paczkę, a używając specjalnych automatów, znajdujących się w niektórych sklepach, kupić bilety na pociąg czy koncert ulubionego zespołu.

Ile jest rodzajów konbini w Japonii?

W Japonii możemy zrobić zakupy w konbini należących do 9 różnych firm. Największe i cieszące się dużą popularnością wśród Japończyków i turystów, to wspomniane już 7-Eleven, Lawson oraz FamilyMart.

Poniższa lista jest subiektywnym rankingiem. Pozycja danego sklepu zależy od oceny jakości usług i produktów.

FamilyMart

20150829_11252520150828_1635541. Osoby często korzystające z tokijskiego metra z pewnością polubią FamilyMart, sklepy tej sieci możemy znaleźć przy niemal każdej stacji! Franczyźniane sklepy marki znajdziemy również w innych krajach, takich jak Filipiny, Korea Pd., USA, Chiny, Indonezja, Wietman, Tajlandia.

Pyszne jedzenie i dostępność, to powody dla których FamilyMart uzyskuje pierwsze miejsce w rankingu!

7-Eleven

20150829_184848

2. 7-Eleven powstało w USA, jednak obecnie posiada niezależne od siebie przedsiębiorstwa w 27 krajach na 4 kontynentach (franczyzna). Podobno Japończycy pytani o ulubione konbini, najczęściej wymieniają właśnie tą sieć, gdyż „ufają marce bardziej niż innym”.

7-Eleven z pewnością posiada jeden bardzo duży plus, za który uwielbiają go turyści… W sklepach tej sieci możemy skorzystać z bankomatów, które obsługują większość zachodnich kart płatniczych.

LAWSON

20150830_12424620150829_13011320150829_13023620150829_1302483. Lawson to druga co do wielkości sieć mini marketów działająca w Japonii (zaraz po 7-Eleven). Posiada wiele lokali za granicą, m.in. W Chinach, Tajlandii, Indonezji i na Hawajach. Obecnie możemy spotkać się z trzema rodzajami sklepów sieci: Lawson - zwykły mini market; Lawson 100 - sklep, w którym znajdziemy produkty w cenie do 100 jenów (108 jenów, po wliczeniu podatku); Lawson Natural - sprzedający produkty ekologiczne i organiczne.

Każda sieć konbini posiada wiele zalet. Większość ludzi wybiera zwykle sklep znajdujący się najbliżej ich miejsca zamieszkania, szkoły czy pracy. W końcu najważniejsze jest by konbini było zawsze po drodze!

Comments are closed.